Over de sidste 6 uger har 9 jobledige kursister gennemført kurset ”Esportvejleder i gaming og pædagogik" afholdt af Tricked Esport i samarbejde med Jobcenter København og Københavns Kommune.
Formålet med kurset er at opkvalificere kursisterne til at varetage undervisningen i gaming og esport i SFO’er, ungdomsklubber og andre uddannelsesinstitutioner.
Et område, hvor gaming og esport vinder mere og mere indpas for øjeblikket, og hvor efterspørgslen for arbejdstagere, der mestrer kombinationen af pædagogik og esport vokser.
Kurset er sit første af sin slags.
"Vi oplever enorm stor interesse for digital dannelse indenfor de pædagogiske fag, men oplever også at det er svært for fritidsklubber, skoler mv. at finde frem til fagfolk med kompetencer på området. Dertil oplevede vi i sommers endnu et drastisk fald i optag på lærer- og pædagoguddannelserne. Derfor er der behov for at nytænke hvordan vi som samfund imødekommer det digitale, som unægtelig er og bliver en stor del af børn og unges hverdag. Det har derfor også været fantastisk at opleve hvordan både kommune-parten og deltagere er gået til opgaven med ildhu" siger Sofus Bynge, specialkonsulent i Tricked Esport og kursusafvikler for det praktiske casearbejde på kurset.
"Flere af kursisterne er allerede startet i virksomhedspraktik eller skrevet kontrakt med nyt arbejde, og vi oplevede endda ledige, som overvejede at søge væk fra deres pædagogiske baggrund, søge tilbage mod en hverdag med masser af pædagogik. Dertil oplevede vi også en stor interesse fra fritidsklubber og uddannelsesinstitutioner om at tage imod kursister til casearbejde og virksomhedspraktik. Desværre var det dog ikke alle, vi havde mulighed for at tilbyde kursister - men vi har allerede en lang liste med skole- og klubtilbud som står klar til næste hold i starten af 2023" slutter Sofus Bynge,
"Da gaming, esport og digital adgærd generelt bliver en større og større del af de unges interessefelt, er det vigtigt, at de har voksne omkring dem, der forstår og engagerer sig i dette i deres fritid" siger Asger Ravn Nissen, som er kursusafvikler og til dagligt arbejder med udvikling af professionelle esport-udøvere i Tricked Esport.
"Med et kursus som dette, højnes kursistens evner til at udvikle børn og unge via esport/gaming samtidig med at de kan være gode rollemodeller for, hvordan man gebærder sig digitalt - og dermed præger dem med gode online vaner" slutter Asger Ravn Nissen.
I ugerne har kurset arbejdet intensivt med anvendelse af spiltitlerne CS:GO, Fortnite og Minecraft Education Edition i en undervisningskontekst med henblik på udvikling af 21. century learning skills samt in-game kompetencer.
I programmet har kursisten, foruden teoretisk undervisning i spilteori, didaktik og pædagogik, gennemgået 2 ugers praktisk casearbejde i en ekstern relevant undervisningsinstitution.
Formålet med kurset er at opkvalificere kursisterne til at varetage undervisning i gaming og esport i SFO’er, ungdomsklubber og andre uddannelsesinstitutioner.
Kurset kan tilbyde institutioner en håndsrækning, når de kæmper med at finde hænder til at varetage den digitale, esport- og gaming-orienterede indsats i det pædagogiske arbejde.
Her kan kommunale budgetter gøre det vanskeligt at anvende medarbejder-løsninger fra eksterne (og mere omkostningsfulde) samarbejdspartnere. Kurset kan her hjælpe med at opkvalificere og uddanne interne medarbejdere og nye arbejdstagere, der kan komme med ekspertise og tage ansvar på aktiviteter indenfor digital dannelse, esport og gaming.
Hertil søger kurset at guide flere mod det pædagogiske arbejde og fag.
I dag er der stor mangel på pædagoger, lærere, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere. Samtidig eksisterer en stor målgruppe af unge, der er passionerede for at dele deres hobby og passion for gaming og esport med andre – og i en pædagogisk kontekst.
Ved at kombinere esport og gaming søger kurset at tænde gnisten (og for nogles vedkommende genskabe) for det pædagogiske og mellem-menneskeligt arbejde.